شهید اسماعیل دقایقی
  • نام پدر : قنبر

  • تاریخ تولد : 1333/04/08

  • محل تولد : آغاجاری

  • نوع عضویت : کادر

  • یگان/ارگان : سپاه

  • تاریخ شهادت : 1365/10/28

  • محل شهادت : شلمچه

  • عملیات : کربلای پنج

  • محل دفن : گلزار شهدا

  • شهر/بخش : امیدیه

  • قطعه : -

  • ردیف : -

  • مزار : -

  • توضیحات : -

شهید اسماعیل دقایقی

خاطره » کتاب «روشنای بدر» مستندی روایی از زندگی شهید دقایقی

راوی : عملیات : عملیات کربلای ۵

شهدا : ✿ شهید اسماعیل دقایقی

آمار » سرداران شهید بهبهان

راوی : عملیات :

بهبهان علاوه بر این که به « دارالمؤمنین » و « دارالعلما » معروف است « دارالخیّرین » و « شهر سرداران شهید » نیز هست چرا که در هشت سال دفاع مقدّس علاوه بر1100 شهید و2200 جانباز و 200 آزاده ی سرافراز ، تعداد زیادی از فرماندهان یا معاونان لشکر ، قرارگاه ، تیپ ، گردان ، گرهان ، مسئول اطلاعات عملیات و.... شهید خود را تقدیم انقلاب نموده که از این نظر در تمام ایران به نسبت جمعیّت خود بالاترین رتبه ی افتخار را داشته است.

در حادثه حمله موشکی حزب بعث عراق به مدرسه راهنمایی شهید حمدالله پیروز در تاریخ 4 آبان 1362 نیز 74 دانش آموز و معلّم مظلومانه به شهادت رسیدند که این حادثه در طول هشت سال دفاع مقدّس در ایران کم نظیر بوده است و به همین دلیل امام خمینی (ره) در سخنرانی خود بعد از این حادثه ی تلخ ، بهبهان را دو بار « شهر مظلوم » خواندند.

همچنین صبح 20 دی ماه سال 1365 در جاده ی شهید صفوی شلمچه گردان فجر بهبهان مورد بمباران شیمیایی حزب بعث عراق قرار گرفت که بیش از 95 تن از رزمندگان دلیر بهبهانی در این حادثه ی تلخ بر اثر استشمام گاز خردل به شهادت رسیده و عدّه ی زیادی نیز مجروح شدند که در سال های بعد به خیل یاران خود پیوستند. این دو واقعه از حوادث ماندگار بهبهان در دوران اخیر و از اسناد مظلومیت این شهر در پایداری از آرمان ها و ارزش های مقدّس انقلاب اسلامی به شمار می روند. برخی از سرداران شهید و فرماندهان صاحب نام و پر افتخار دفاع مقدّس بهبهان در طول هشت رکعت عشق و ایثار عبارتند از :

* سردار سرلشکر پاسدار شهید دکتر مجید بقایی فرمانده قرارگاه کربلا

* سردار سرلشکر پاسدار شهید اسماعیل دقایقی فرمانده لشکر بدر

* سردار سرلشکر پاسدار شهید مهندس صدرالله فنّی فرمانده قرارگاه فجر ( قرارگاه رمضان جنوب )

* سردار سرلشکر پاسدار شهید حبیب الله شمایلی قائم مقام فرماندهی لشکر هفت ولی عصر(عج)

* سردار پاسدار شهید حمید شمایلی معاونت مهندسی رزمی تیپ 15امام حسن مجتبی(ع)

* سردار سرتیپ پاسدار شهید عبدالعلی بهروزی فرمانده تیپ 15امام حسن مجتبی(ع)

* سردار پاسدار شهید خیرالله صفری زاده عضو شورای فرماندهی قرارگاه کربلا و مسئول حفاظت و اطلاعات نیروی زمینی جنوب

* سردار پاسدار شهید مسعود پیشبهار مسئول طرح و برنامه ریزی و نظارت عملیات منطقه جنوب و عضو مهندسی رزمی لشکر نصر

* سردار پاسدار شهید علی مؤمن طیبی مسئول طرح عملیات تیپ سوم شعبان

* سردار شهید محسن اکبری مسئول طرح عملیات تیپ یکم لشکرعاشورا و فرمانده گردان فجر

* سردار پاسدار شهید محمد شجاعی فرمانده عملیات سپاه بهبهان و فرمانده گردان رعد

* سردار و خلبان پاسدار شهید احمد وتری فرمانده گردان صف درعملیات بیت المقدس

* سردار پاسدار شهید محمدرضا وتری عضو شورای فرماندهی قرارگاه خاتم الانبیا

* سردار سرهنگ پاسدار شهید منصور جمشیدنژاد فرمانده گرهان و یگان دریایی اروندکنار

* سردار سرتیپ شهید منصورملک پورمسئول حفاظت واطلاعات تیپ 15امام حسن مجتبی(ع)

* سردار پاسدار شهید رضا شجاعی مسئول انبار تسلیحات سپاه بهبهان

* سردار شهید حاج لطف الله جهانتاب فرمانده طرح و عملیّات تیپ 85 امام موسی ابن جعفر(ع)

* سردار بسیجی شهید خداداد اندامی فرمانده محور تیپ 15 امام حسن مجتبی(ع)

* سردار پاسدار شهید محمدکاظم شریعتی فرمانده گردان رعد

* سردار پاسدار شهید محمد شعبانی فرمانده گردان فتح

* سردار پاسدار شهید خیرالله جنّت شعار فرمانده گردان رعد

* سردار پاسدار شهید محمدجواد صالحی فرمانده گردان امام حسین (ع) ماهشهر

* سردار پاسدار شهید داوود دانایی جانشین فرماندهی گردان فجر

* سردار شهید صالح عادلی مقدم جانشین گردان

* سردار پاسدار شهید فرشاد نوریان فرمانده گردان

* سردار پاسدار شهید عبدالله رنجبر فرمانده گردان

* سردار پاسدار شهید ابراهیم نیکپور جانشین گردان

* سردار پاسدار شهید اسماعیل قنبریان فرمانده گرهان

* سردار شهید مهدی مستوی فرمانده گرهان

* سردار پاسدار شهید عبدالخالق اولادی فرمانده گرهان

* سردار پاسدار شهید یحیی هاشمی فرمانده گرهان

* سردار پاسدار شهید سلمان یدکام فرمانده گرهان

* سردار پاسدار شهید عبدالصاحب غلامی فرمانده گرهان

* سردار پاسدار شهید مصطفی شبانه فرمانده گرهان علی اکبر (ع)

* و .....

شهدا : ✿ شهید محسن اکبری ✿ شهید خداداد اندامی ✿ شهید عبدالخالق اولادی ✿ شهید مجید بقایی ✿ شهید عبدالعلی بهروزی ✿ شهید مسعود پیش بهار ✿ شهید منصور جمشیدی نژاد ✿ شهید خیراله جنت شعار ✿ شهید لطف اله جهانتاب ✿ شهید ایرج (داوود) دانائی ✿ شهید اسماعیل دقایقی ✿ شهید منوچهر (عبداله) رنجبر ✿ شهید مصطفی شبانه ✿ شهید محمد شجاعی ✿ شهید رضا شجاعی ✿ شهید محمدکاظم شریعتی ✿ شهید محمد شعبانی ✿ شهید حبیب اله شمایلی ✿ شهید حمداله (حمید) شمائلی ✿ شهید محمدجواد صالحی ✿ شهید خیراله صفری زاده ✿ شهید علی مومن طیبی ✿ شهید هوشنگ (صالح) عادلی مقدم ✿ شهید عبدالصاحب غلامی پری ✿ شهید صدراله فنی ✿ شهید جواد (اسماعیل) قنبریان ✿ شهید مهدی مستوی ✿ شهید منصور ملک پور ✿ شهید فرشاد نوریان ✿ شهید ابراهیم نیک پور ✿ شهید احمد وتری ✿ شهید محمدجعفر (محمدرضا) وتری ✿ شهید یحیی هاشمی ✿ شهید سلیمان یدکام

وصیت نامه » وصیت نامه شهید اسماعیل دقایقی

راوی : عملیات :

بسمه تعالی
ربنا افرغ علینا صبراً و ثبت اقدامنا و انصرنا علی القوم الکافرین.
خدایا! امت اسلام را صبر و استقامت عطا فرما تا در مقابل دشمنان خدا و کافرین، پایداری و سپس بر آنان غلبه کنند. خدایا شهادت می دهم که غیر از تو خدایی نیست و محمد (ص) رسول و فرستاده ی توست و علی (ع) وصی رسول خداست. سلام بر خاندان عصمت و طهارت. درود بر خمینی کبیر و سلام بر روحانیت معظم و امت حزب الله.
خدایا از تو می خواهم که در هنگامی که شیطان به سراغم می آید، تو او را دور کنی و مرا قوت و آرامش عطا فرمایی که «لا حول و لا قوه الا بالله العلی العظیم»
پدر و مادر گرامی. در مقابل شما شرمنده ام که توفیق خدمت به شما و اجرای حقوق شما خیلی کم نصیبم شد. بدانید که «انا لله و انا الیه راجعون». انشاء الله خداوند به شما صبر عطا کند و شما از جمله کسانی باشید که مردم و خصوصاً خانواده ی شهدا، اسرا و معلولین را دلداری بدهید و من هم دعاگوی شما هستم.
همسر محترمه! در این پنج سال زندگی از خصوصیات خوب تو بهره بردم و مرا بسیار احترام کردی که لایق آن نبودم. پیوند من و تو با شعار اسلام و ایمان شروع شد و بعد سعی کردیم هر روزمان با روز دیگر متفاوت باشد و احکام اسلام را پیاده کنیم و خوب می دانی که راه من در ادامه ی این زندگی به عمل درآوردن عقیده به اسلام بوده است. چطور می توانستم در خانه راحت باشم و کاری نکنم، در صورتی که جان و مال امت مسلمان ایران به سوی جبهه سرازیر است. انسان در برخورد با مصایب و مشکلات است که لذت ایمان و توجه به خدا را درک می کند و اگر رفتن من مصیبتی برایت باشد می دانی که «الذین اذا اصابتهم مصیبه قالو انا لله و انا الیه راجعون». در تربیت ابراهیم و زهرا سعی خود را بکن. برای آنها دعا می کنم و امیدوارم افرادی مفید برای اسلام و خط ولایت اهل بیت عصمت و طهارت و ولایت فقیه باشند. بعد از من سعی کند با مشورت آقایان علماء در قم مثلاً آقای راستی یا آقای کریمی، منطقی ترین راه را برای خود انتخاب کنی. که انشاء الله اگر بهشت نصیبم شد، یکدیگر را در آنجا ملاقات کنیم. انشاء الله با صبر و استقامتی که خدا بیشتر به تو بدهد. اسوه یی در جامعه خود باشی.
برادران گرامی ام و خواهران محترمه!
برای شما نیز آرزوی صبر و استقامت در پیگیری اهداف اسلامی دارم. انشاء الله بتوانید با کار و فعالیت، خود را بیش از پیش وقف راه خدا و اسلام کنید. جهانی که امروز پر از فسق و فجور و خیانت ابرقدرت هاست، تلاش و ایثار می خواهد. در راه امام حسین (ع) گام برداشتن، حسینی شدن می خواهد. انشاء الله در پیروی از راه امام امت، خمینی کبیر که همان راه خدا و قرآن و اهل بیت(ع) است، موفق باشید. دیدن برادران رزمنده در خط اول که با آرامش مشغول نماز هستند و با متانت، نیروهای دشمن و تانک های او را می بینند و با سلاح مختصر با آنان مقابله می کنند، از تجلیات حسینی شدن این امت است که مرا به وجد آورده است. حقوق شما را آنطور که باید رعایت نکرده ام که انشاء الله مرا ببخشید، من هم دعاگوی شما هستم. خدمت گوی کلیه ی اقوام، فامیل، دوستان و آشنایان سلام عرض می کنم و برای آنان توفیق در خط اسلام و قرآن بودن را آرزومندم. قطعاً نتوانسته ام حقوق شما را به خوبی رعایت کنم. انشاء ا... مرا ببخشید.
از همه ی شما التماس دعا دارم. و السلام علی عباد الله الصالحین.
پاسدار اسماعیل دقیقی
سوم جمادی الثانی (1404)، روز وفات حضرت فاطمه زهرا (س)، اولین منادی حق ولایت و وصایت اهل بیت عصمت و طهارت (ع)

شهدا : ✿ شهید اسماعیل دقایقی

خاطره » شهید دقایقی، محبوب قلوب مجاهدین عراقی

راوی : حاج صادق آهنگران عملیات :

سردار حاج محمدصادق آهنگران، مداح جبهه‌های هشت سال دفاع مقدس که از دوستان نزدیک این شهید بزرگوار بوده؛ در کتاب تاریخ شفاهی خود با عنوان «با نوای کاروان»، به بیان برخی خاطرات خود از ایشان پرداخته است:

اسماعیل دقایقی از اهالی خوب بهبهان بود. او سابقه مبارزاتی درخشانی در دوره قبل از پیروزی انقلاب داشت و در گروه منصورون فعالیت می‌کرد.

اولین بار، از طریق مسعود صفایی مقدم، فرمانده سپاه سوسنگرد، با دقایقی آشنا شدم. بیشتر او را در باشگاه استادان می‌دیدم. ظاهراً در واحد اطلاعات سپاه فعالیت می‌کرد. البته به دلیل موقعیت شغلی یا خصوصیات شخصیتی‌اش، خیلی کم‌حرف بود.

شهدا : ✿ شهید اسماعیل دقایقی